Neviditelný plastový obrubník LEGI – zahrada si ho zamiluje

Doba čtení: 3–5 minut
Recenzovaný produkt: Obrubníky pro neviditelné ohraničení LEGI

hodnoceni-obrubniky-legi

Neviditelné plastové obrubníky LEGI lze dnes vidět téměř na každé druhé zahradě. Takže když jsem ještě navíc viděl reportáž v zahrádkářském pořadu Polopatě na ČT1, i já jsem podlehl a rozhodl jsem se obrubníky vyzkoušet.

První dojmy po doručení

Obrubníky dorazily do druhého dne a byly zabalené do kartonu a strečové fólie, což považuji za dostatečné. Moje objednávka byla rozdělena do dvou balíků, každý cca po 50 kusech, a protože cena přesáhla 1 990 Kč, měl jsem nárok na dopravné zdarma. Obrubníky jsou vyráběné z měkčeného recyklovaného plastu (to proto, aby se při usazování lépe tvarovaly), proto je riziko polámání při přepravě velmi malé.

baleni-obrubniku

Nenechte se znepokojit tím, že k obrubníkům nedostanete žádný návod. Práce s nimi je tak jednoduchá a intuitivní, že by byl tisk návodu spíše plýtvání papírem a přírodními zdroji. Největší obavy jsem měl ze zpracování důležitých částí, proto jsem ihned po rozbalení zkusil spojit dva obrubníky pomocí integrovaných zámků a šlo to bez větších potíží. Pro rozpojení je potřeba trochu "zabrat", ale to je spíše ku prospěchu, aby se nainstalované obrubníky samovolně nerozpojovaly.

Po přeměření obrubníků jsem u pár kusů odhalil odchylku cca 1 mm od deklarované výšky, ale v případě tohoto produktu lze použít tvrzení: milimetr žádná míra.

Montáž

Pokládání/usazování obrubníků je na samostatnou kapitolu, ale co se týká hodnocení práce s obrubníkem, není co vytknout. Jednotlivé dílce lze jednoduše nastřihnout štípačkami (já to dělal nůžkami na plech – nic jiného po ruce nebylo :)). Potom je lze ohýbat skoro do jakýchkoliv tvarů  například i tak, že z jednoho dílu obrubníku vytvoříte kruh o průměru cca 30 cm. Pokud byste pokládali obrubníky na jaře, na podzim nebo snad v zimě, dejte pozor na fakt, že při nižších teplotách je plast obecně křehčí a při tvarování může praskat. Já jsem obrubníky pokládal za slunného počasí, kdy byl obrubník vlivem tepla skvěle ohebný.

neviditelni-obrubnik-igel-montaz

Pro ukotvení lze použít jak plastové, tak kovové hřeby. Zkusil jsem oboje, protože jsem se bál, že ty plastové budou hodně fórové, ale opak byl pravdou (přikládám foto, kdy na plastový hřeb vyvíjím sílu a prohnutí je minimální). Plastové hřeby jsou opravdu pevné a mohutné a tak bych ty kovové doporučoval použít jen do extrémně hutných podkladů. Zároveň je nutné dodat, že kovové hřeby jsou delší – mají cca 30 cm, plastové 25 cm.

V obrubníku je připraveno celkem 6 zdířek na hřeby, ale pozor – mají specifický tvar, proto doporučuji nakupovat hřeby a obrubníky od jedné značky/prodejce (v mém případě značka LEGI), aby byly vzájemně kompatibilní.  A co se týká počtu, pro ukotvení rovného obrubníku jsem použil 3 hřeby, když jsem obrubník tvaroval, tak 4–6 hřebů dle náročnosti ohýbání.

hreby-obrubniky

Na co nezapomenout?

Já jsem neviditelné obrubníky používal pro lepší ohraničení okrasných záhonů, proto jsem kromě nich potřeboval také mulčovací kůru. Pod tu se často dává také zahradní textilie, ale já jsem se pro ni nerozhodl. Pokud však vy ano, určitě bych doporučil uchytit ji pod obrubník a pomocí hřebů, aby držela na svém místě.

Co se týká dalšího využití obrubníků, dokážu si představit, že bych je použil také v případě, kdy bych potřeboval jednoduše oddělit trávník a plastové zatravňovací tvárnice (např. pro potřeby parkovacího stání) nebo kamínky či dlažbu (v případě chodníku aj.).

neviditelny-obrubnik-igel

Co se mi líbí
Velmi jednoduchá montáž