Vymačkat, usušit, podrtit? Aneb co se sklizní rajčat

Vymačkat, usušit, podrtit? Aneb co se sklizní rajčat

Rajčata patří mezi nejoblíbenější zeleninu a to nejen proto, že si je můžete snadno vypěstovat doma, ale jsou i zdraví prospěšná. Obsahují jen minimální množství sacharidů a díky tomu jsou vhodná při redukci hmotnosti. Podporují látkovou výměnu, prospívají pokožce, vlasům, posilují buněčnou strukturu a imunitu. Jsou plná vitamínů a blahodárných látek. Sušina je pak nejbohatší na obsah sacharidů, přičemž asi desetina připadá na sacharózu, zbytek tvoří glukóza a fruktóza.

Pokud bychom se podívali na nutriční obsah, pak rajčata jsou bohatá na přítomnost vitamínů C, E, provitamínu A (především β-karoten), minerálních látek, železa, draslíku, některých vitamínu B (B1, B2, B6), v menším množství obsahují vápník a fosfor, aminokyseliny, vlákninu a lykopen. Poslední složka je také považována za největší přednost rajčat – lykopen je červené rostlinné barvivo s antioxidačním účinkem ze skupiny karotenoidů neobsahujících kyslík a chrání vaše zdraví před různými nemocemi tím, že váže volné radikály v organismu.  

Úroda na českých zahrádkách se letos opravdu vydařila a to právě u rajčat, která jsme pomalu nestíhali sklízet, natož konzumovat. Kromě klasických odrůd (keříčkové a tyčkové) jsme letos pěstovali i zahraniční, převážně italské, odrůdy, jako jsou býčí srdce a san marzano. Ty na rozdíl od klasických odrůd obsahují více dužiny a méně vody a semen.

V dnešním díle se podíváme na to, jak s letošní úrodou naložit.

Bruschetta

Náš nejoblíbenější recept je právě Bruschetta, která je extrémně jednoduchá, rychlá, chutná, ale především zdravá. Díky tomu, že rajčata neprochází žádnou tepelnou úpravou, si ponechají veškeré zdraví prospěšné látky.

A co vlastně na recept potřebujete? Stačí pečivo dle vašeho výběru – používá se veka, ale nám nejvíce chutná ciabatta.

Dál potřebujete už pouze rajčata, česnek, sůl, ideálně čerstvou bazalku a extra virgin olivový olej. Postup je také jednoduchý:

Rajčata nakrájíte na čtvrtky a zbavíte je semínek. Dužinu pak nakrájíte na menší kostičky a v míse následně promícháme s olivovým olejem. Bazalku, kterou také natrháte či nakrájíte na malé kousky, přidáte k rajčatům a dle vaší chuti můžete dochutit solí. Pečivo, které opečete do křupava, můžete potřít česnekem. Pokud máte raději jemnější chuť, česnek vynechte a nakonec přidejte rajčatovou směs.

bruschetta

 

Existuje spousty dalších receptů a kombinací - bruschettu můžeme ozdobit i hoblinkami parmazánu, kousky mozzarelly, olivami, avokádem, atd. To už necháme na vás.

Dále samozřejmě můžete rajčata přidat do všech možných receptů, nejen s těstovinami, ale pokud si chcete úrodu užívat i v zimě, existuje několik možností.

Passata neboli rajčatový protlak

V tomto receptu rychle spařte 1 kg rajčat, oloupejte je, odstraňte semínka a nakrájejte na kostičky. Dejte je do většího hrnce spolu s olivovým olejem, bazalkou, trochou chilli a pepře. Nechte vařit asi 10 minut za pravidelného míchání. Na závěr směs rozmixujte a nalijte do připravených sklenic. Zavařujte po dobu cca jedné hodiny. Hotové můžete používat do polévek, omáček, nebo například jako základ pro ratatouille či na pizzu.

protlak

Sugo (pravá italská omáčka)

Oloupejte a nakrájejte 1 kg rajčat, 2 cibule, 1 mrkev a kousek celeru. Na mírném ohni nechte rozehřát trochu másla a olivového oleje. Orestujte nejprve jen cibuli, mrkev a celer a to cca 5 minut. Poté přidejte tři prolisované stroužky česneku a nakrájená rajčata a nechte vařit dalších cca 5 minut, vše osolte a opepřete.

Nakonec přidejte směs mletého koření (petržel, bazalka, tymián, rozmarýn,…) a zhruba 20 cl vody a vše nechte vařit nezakryté po dobu cca 25 minut. Směs následně promixujte na požadovanou konzistenci, ochutnejte a podle vaší chuti můžete přidat buď trochu cukru či soli. I zde následnou směs zavařujte po dobu jedné hodiny. Omáčku můžete využít na těstoviny nebo třeba na pizzu.

Protlak

Neexistuje jednodušší způsob, jak využít i přezrálá rajčata. A jelikož se protlak hodně zredukuje, můžete tento recept využít pro opravdu velké množství zbylých rajčat (1 kg rajčat vychází na cca 1 menší skleničku).

Rajčata nakrájejte na čtvrtky a v hrnci vařte tak dlouho, dokud nebudou rozvařená. Následně je mixérem rozmixujte a propasírujte. Zbytek, co zůstane v hrnci, dejte zpět na plotnu, přidejte lžičku soli a lžíci medu a celou směs vařte tak dlouho, dokud se nezredukuje do požadované hustoty. Vzniklý protlak opět nalijte do sklenic a zavařte. 

Domácí kečup

Zde pro vás máme několik receptů, které můžete vyzkoušet sami a vybrat si ten, který bude nejvíce chutnat vám.

Na nepřilnavou pánev dejte najemno nakrájenou cibuli, prolisovaný stroužek česneku, 2 cm nastrouhaného zázvoru a 500 g dužiny z rajčat. Pomalu vařte asi 20 minut a přitom pravidelně míchejte. Směs rozmixujte, přidejte trochu vinného octa, půl lžičky cukru, koření a sůl podle chuti. Za častého míchání vařte ještě asi 35 minut. Hotový kečup přemístěte do sterilovaných sklenic a zavařujte po dobu asi 40 minut.

domaci-kecup

Dalším receptem, který můžete vyzkoušet je, že do připraveného hrnce dáte přepůlená rajčata i se slupkou, přidáte oloupanou a nahrubo nasekanou cibuli. Dále přidáme ocet, cukr a veškeré koření.

Tip: Koření si můžeme dát do zvláštního obalu, abyste ho poté nemuseli lovit.

Vaříte do zhoustnutí za občasného míchání cca 1 hodinu. Záleží hlavně na tom, jak moc jsou rajčata vodnatá. Poté vyndejte obal s kořením a směs tyčovým mixérem rozmixujte, následně propasírujte přes husté síto a ještě horký kečup nalijte do skleniček, které budete následně 20 minut sterilizovat.

Sušená rajčata

Rajčata můžete nakrájet dle vaší libosti na měsíčky nebo silnější plátky. Posypete solí a krystalovým cukrem a sušíte v sušičce cca 1 hodinu na nejvyšší stupeň. Pak teplotu snižte na dvojku a sušte zhruba 12 hodin. Usušená rajčata narovnejte do sklenice, prokládejte česnekovými stroužky a rozmarýnem. Nakonec to celé zalejte olivovým olejem a schovejte do lednice. Ideální jsou třeba do salátů či těstovin.

susena-rajcata

Drcená rajčata

Rychle spařte 1 kg rajčat, oloupejte je, odstraňte semínka a nakrájejte na kostičky. Ve velkém hrnci je orestujte na olivovém oleji, osolte a opepřete. Vařte na mírném stupni asi 20 minut a pravidelně promíchávejte. Hotovou směs můžete opět přelít do předem vyvařených sklenic a zavařit po dobu jedné hodiny. Směs můžete použít celoročně jako základ omáček a jídel, jako je například chilli con carne.

A pár praktických tipů na závěr:

  • Pro zavařování budete potřebovat sterilní skleničky. Skleněné nádoby dejte nejprve do velkého hrnce s horkou vodou a nechte je 10 minut vyvařit. V žádném případě sklenice neutírejte utěrkou, ale nechte je okapat a uschnout. To samé udělejte s víčky, nebo použijte víčka zcela nová. Sterilace je konzervace, kterou se umrtví rozkladné mikroorganismy a zavařeniny se vám nezkazí.
  • Až sklenice naplníte, musíte je řádně uzavřít a opět vložit do vody, která by měla sahat alespoň 2,5 cm nad víko skleničky. Zavařením omezíte výskyt všech bakterií v potravinách i sklenicích, poté sejměte z plotny a před vyndáním z vody je nechte ještě 5 minut odpočinout.
  • Kyselost při vaření zmírní trocha cukru nebo soli, které zvýrazní chuť plodů. Přidat můžete i špetku jedlé sody, rajský protlak nebo nastrouhanou mrkev.
  • Rajčata rychleji a bezpečněji nakrájíte nožem se zoubkovaným ostřím.
  • Nevařte rajčata v hliníkovém hrnci. Ten špatně reaguje s kyselostí rajčat a výsledek by mohl být nahořklý či mít mdlou barvu.
  • Rajčata s vydlabanou dužninou můžete využít i jako mističky na přílohu nebo omáčku. Před plněním je můžete nechat 10 minut odkapat.  
  • Rajčatům prospívá kombinace s bylinkami: bazalkou a oreganem, tymiánem, pažitkou a česnekem. Ale můžete je zkusit ochutit i méně tradičně a to koprem, sezamovými semínky, majoránkou či estragonem.

 

Doufáme, že se vám článek líbil a těšíme se příští týden. Mezi tím si můžete pročíst i další naše články či se podělit se svými zkušenostmi a tipy v komentáři pod tímto článkem.

JEŽEK tým

Facebook sdílej    google plus sdílej     twitter sdílej